Daisypath Anniversary tickers

Monday, May 27, 2013

Redha

assalamualaikum

"InshaAllah saya redha"

dalam diam, butir butir airmata menjengah kebumi..
laju bagai berlumba untuk menjuarai pertandingan lumba lari..
titisan demi titisan jatuh. Lambat lambat jemari mengesat. Sayu.

"Ya Allah berikanlah aku kekuatan.. Berikanlah aku ketabahan..Berikanlah aku keikhlasan untuk benar benar redha dengan ketentuanMu ini...." pandangan mata dialihkan menatap keluar. Segan mungkin dengan pandangan orang sekeliling. Takut takut dikatakan telah putus cinta ditinggalkan dek lelaki yang belum tentu akan melafazkan ijab dan qabul.

Hujan renyai renyai sama mengerti rasa hati. Pohon menari kekiri kekanan liuk lentok mengikut rentak sang angin. Kepala dilentokkan ke sisi kerusi. Biarlah airmata ini berjurai laju, biar pergi segala rasa hati. Pergi selama lamanya.

Dalam diam, azam disemat bahkan diikat kuat dengan kata kata sendiri. Jari jemari digenggam kuat tanda janji yang bukan sekadar janji. Ini lebih dari janji.

"Ya Allah, Engkau maha mengetahui apa yang terbaik bagi hambaMu ini. Malah Engkau merancang apa yang terbaik hanya untuk hambaMu. Walaupon aku suka, tapi Engkau lebih arif apa yang dapat membuatkan aku gembira. Walaupon aku benci, Engkau tahu  perkara apa dapat membahagiakan aku.Walaupon aku leka, Engkau tetap memberikan aku peluang. Aku bersyukur atas segala nikmat dan ujian dariMu. Aku mohon padaMu Ya Rahman, kurniakan kami peluang, rasa nikmat yang tidak akan kami sia2kan.Aku mohon Ya Allah. Aku mohon padaMu."

Buat terakhir kalinya, mata dipejam kejap. Erat. Bibir diketap.Rapat. Nafas dihela. Dilepaskan lembut.

"InshaAllah, aku redha dengan perancanganMu. Engkau yang Maha Mengetahui, Ya Rahim"

Airmata kini mari ditukarkan dengan kuntuman senyuman. Senyuman untuk masa hadapan. Pandang kehadapan dengan satu azam yang disemat rapi. InshaAllah.


No comments: